::cik im::
http://aliimranzone.blogspot.com

Dr. Fathi Yakan Alami Pelbagai Tribulasi yang Mematangkan Perjuangannya


Latar Belakang Kehidupan Dan Pendidikan

Sosok pejuang ini adalah nama besar yang telah melestarikan dunia Isiam dengan menghasilkan puluhan buku dakwah yang telah mencerahkan langit kebangkitan Islam daripada salah faham terhadap agama ini. Beliau adalah rakan baik gerakan Islam negara ini dan telah beberapa kali hadir dalam majlis muktamar dan juga gerakan Islam. Buku-buku beliau telah ditatap oleh jutaan pembaca di seluruh belahan dunia Islam dan telah diterjemahkan dalam pelbagai bahasa.

Pengaliran pengaruh Ikhwanul Muslimin kepada anak-anak muda termasuk aktivis kampus terutamanya adalah kerana sentuhan tulisan beliau yang sangat cerdas dan mengasyikkan peminat dunia dakwah dan harakah. Dr. Fathi Yakan telah dilahirkan pada 9 Februari I Syabat (kiraan bulanan kuno di negara Lubnan) 1933 di Tripoli Lubnan. Beliau berkahwin dengan Puan Dr. Mona Haddad Yakan dan dikurniakan 5 orang cahaya mata (4 perempuan dan 1 lelaki). Telah berjaya memperolehi PhD di dalam bidang pengajian Islam dan bahasa Arab, walaupun pada peringkat B.A dan M.A beliau belajar bidang kejuruteraan. Pergulatannya secara langsung dalam medan jamaah dan dakwah telah memberikan cahaya akal yang bergemerlapan yang diluncurkan dalam tulisan-tulisan beliau.

Beliau merupakan antara tokoh gerakan Islam di Lubnan dan di dunia Islam bahkan beliau merupakan antara pelopor yang mengasaskan gerakan Islam di Lubnan bersama-sama dengan lebih kurang 50 orang saudaranya yang lain sejurus selepas mereka menziarahi Dr. Mustafa As-Siba’ie Rahimahullahu di Syria.

Beliau telah menyumbang tenaga dalam mempelopori fikrah gerakan Islam di dalam dunia Arab dan beliau juga telah menyebarkan risalah-risalah dan tulisan-tulisan yang berbentuk manhaj dakwah, fikrah amal Islami ke dunia Arab dan Islam sebagai panduan generasi-generasi kebangkitan Islam dan kebanyakan daripada tulisan-tulisan beliau telah diterjemahkan dalam banyak bahasa serta diterbitkan oleh pelbagai penerbitan. Antara tulisannya yang terkenal adalah (Apakah ertinya saya menganut agama Islam), (Masalah yang berkaitan dengan Dakwah dan Pendakwah) dan banyak lagi.

Dr Fathi Yakan tidak melihat Islam dalam konteks teoritis semata-mata tetapi berjaya seorang daie mestilah hadir ditengahtengah medan masyarakat, berpartisipasi dengan penuh iltizam, beliau juga pernah memenangi kerusi pada Pilihanraya Lubnan pada tahun 1992. Beliau juga pernah menyertai Perhimpunan Islam Antarabangsa (International Islamic Conference).

Dr. Fathi -Yakan pernah menimbulkan kontroversi berkaitan penglibatan gerakan Islam dalam pilihanraya. Walaupun satu ketika dahulu beliau tidak bersetuju menyertai pilihanraya, kerana ia merupakan perkara baharu yang tidak pernah berlaku di zaman baginda Raslullah SAW tetapi setelah sering gagal untuk menyatakan Islam kepada para pemerintah, beliau akhirnya akur bahawa pilihanraya adalah satu-satunya wadah penting yang dapat menguasai negara dengan Islam jika menang tanpa sebarang pertumpahan darah berlaku. Malangnya ada teman-teman daripada gerakan Islam yang turut menolak partisipasi dalam pilihanraya termasuk di Malaysia, sebahagian yang lain mulai sedar mengapa perlu menyertai pilihanraya sebagaimana yang telab diputuskan oleh ulama bagi menduduki pos strategik bagi membolehkan Islam dijadikan panduan bernegara.

Lubnan Bukan Negara Arab Yang Membela Islam

Yang menjadi masalah di Lubnan adalah kerana menurut perjanjian Taif ialah pembahagian kuasa secara adil antara golongan-golongan yang terlibat. Oleh itu, Presiden Lubnan mesti merupakan seorang beragama Kristian Maronite, Perdana Menteri adalah dan kalangan seorang pengikur Sunah, dan Speaker Parlimen adalah daripada seorang pengikut Syiah.

Kepelbagaian pegangan agama dan mazhab, menyukarkan perkembangan Islam di Lubnan, kerana orang Islam sentiasa dicengkam dan dipandang serong oleh mereka yang beragama Kristian, khususnya merintah, ditambah pula ketidak sepakatan antara pengikut Sunni dan Syi’ah dalam banyak perkara khususnya yang melibatkan soal akidah dan pendekatan dakwah di Lubnan.

Sebenarnya Lubnan bukanlah negara subur untuk rnenerin seruan dakwah kepada Islam, tidak seperti negara-negara Arab lain yang berjiran dengannya, in kerana pegangan agama pihak berkuasa menjadi jurang yang membezakan antara mereka dengan rakyat yang menganut pelbagai pegangan aliran pemikiran lain seperti kumpulan Druze dan lain-lain yang boleh dianggap sebagai penghalang.

Kesungguhan Dr Fathi Yakan dalam mengaplikasikan Islam sebagai agama yang mesti didaulat, beliau telah menulis buku di atas ‘Apakah ertinya saya menganut Islam?’, dengan kupasan yang cukup mudah difahami bertujuan untuk menyedarkan khususnya rakyat Lubnan beragama Islam untuk kembali berpegang kepada Islam.

Pengalaman bersama al-marhum Dr Mustafa as-Siba’ie yang merupakan pengasas Gerakan Ikhwan Muslimun Syria, telah mematangkan beliau untuk menerapkan pendekatan Ikhwan di Lubnan. Tulisan dan penglibatan beliau bersama gerakan Islam dianggap mengancam kedudukan pihak berkuasa hingga beliau dipenjara malah disiksa dengan diseterika seluruh badannya hingga remuk, ada yang berpendapat bahawa umurnya lebih muda daripada tubuh badannya akibat siksaan yang menimpanya.

Kesempatan masa terluang yang ada, beliau menggunakan semaksimum dengan menulis buku-buku ilmiah berhubung dengan dakwah, justeru beliau menukar bidang pengajian daripada kejuteraan kepada pengajian Islam memandangkan keperluan dan kepentingannya untuk mengajak rakyat negaranya untuk berpegang kepada Islam.

Antara golongan yang menjadi sasaran dalam buku-buku dakwahnya ialah para remaja di kalangan pemuda dan pemudi Islam, beliau menyifatkan mereka adalah aset yang amat bernilai bagi menyambung tugas yang pernah disandang oleh para sahabat Rasulullah SAW yang majoriti terdiri daripada golongan remaja. mi disebabkan tenaga, kesungguhan yang mereka miliki mengatasi golongan-golongan yang telah tua. Beliau sekarang begitu aktif dalam menyampaikan ceramah, pembentangan kertas kerja, forum mengenai Islam selagi dijemput untuk bertindak demikian, beliau juga sering diundang oleh PAS untuk menghadiri MuktamarTahunannya, kerana hubungan akrabnya dengan Presiden PAS sekarang iaitu YB Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang.

Beliau boleh disifatkan sebagai tenaga dakwah yang berjaya kerana pandangan-pandangannya yang jelas mengenai manhaj, prinsip, konsep serta pendekatan dakwah pada era globalisasi ini, apatah lagi bukan daripada graduan Pengajian Islam asalnya, namun kecenderungan yang meluap-luap terhadap Islam menyebabkan beliau menukar bidang dakwah menjadi tesis Ph.D nya. Kenapa Pemuda Islam? Beliau seorang pemikir Islam yang sentiasa merangsang anak-anak muda untuk bersama kebangkitan Islam. Fathi Yakan menjiwai peranan pemuda untuk membahterai harakah Islam. Beliau pernah merakamkan dalam tulisannya:

Islam, apabila ia menekankan supaya para pemuda melaksanakan matlamatnya yang menginginkan perubahan, bererti bukanlah diserahkan tugas itu kepada mana-mana generasi sahaja yang tidak mempunyai ciri-ciri tertentu, tetapi terlebih dahulu dimestikan atau dituntut supaya generasi itu mempunyai sifat-sifat Islam dan berpegang teguh dengan prinsip-prinsip Islam iaitu berkehendakkan generasi Islam yang tulen.

Pemuda ialah suatu tenaga yang digunakan oleh Islam untuk membangunkan dan memakmurkan alam tetapi orang lain mempergunakan mereka untuk meruntuhkan umat manusia.

Sesungguhnya masyarakat manusia hari ini penuh sesak dengan pemuda-pemuda tetapi pemuda-pemuda ini hanyalah yang kosong, hanyut dan terbiar; Pemuda yang tiada peribadi, bersikap seperti kera; Pemuda yang tiada mempunyai akhlak, yang lebih dekat dengan binatang; Pemuda yang dijadikan tentera oleh kuasa-kuasa jahat dan zalim, disusun oleh parti-parti kufur dan syaitan; Pemuda pondan yang tiada kebaikan pada mereka; tetapi keberkatan datang bersama pemuda yang tinggi cita-citanya.

al-Fatihah....


2 comments:

Tidak hairan keinginan untuk menulis buku kini kian meluas. Ada yang begitu prolifik dan menghasilkan sehingga melebihi lima buah buku dalam setahun. Di Malaysia, ketika jumlah buku dan penulis tidak begitu banyak, penulis dapat menganggap diri mereka bertuah kerana mempunyai bakat dan kemahiran untuk menulis.


betul 2..tp yg lebih membimbangkan masyarakat malaysia masih jauh dari 'membudayakan ilmu melalui pembacaan'


::cik im::

My photo
::ialah anak kelahiran Sandakan,Sabah::menetap di Tangkak,Johor::Syariah (Fiqh dan Usul), Akademi Pengajian Islam,Universiti Malaya::

::cik im di sini::


ShoutMix chat widget

::sahabat cik im::

::saudara cik im::

::pilihan cik im::

::pelawat cik im::