::cik im::
http://aliimranzone.blogspot.com

SILAT CEKAK HANAFI: Kursus Asas Kejurulatihan 2009

" Sabar untuk mengharungi ujian hidup. Kerana Hidup ini adalah suatu perjuangan!"

Kata-kata dari Che Yusof bin Che Mat@ Uztaz Usop, Ahli Majlis Muafakat Tertinggi Silat Cekak Hanafi itu begitu meransang minat dan semangat kami untuk terus berjuang di dalam seni silat melayu ini. Ustaz Usop mengendalikan sesi ke-6 daripada keseluruhan 7 sesi yang disediakan. Kami didedahkan dengan pengertian sebenar Silat Cekak yang bukan hanya semata-mata silat tetapi merupakan badan dakwah mendidik masyarakat mentauhidkan Allah. Selain itu kaedah pengajaran secara sistematik, tatatertib sebagai tenaga pengajar dan pengamal silat cekak turut disentuh.


Saya bersama Ardi (wakil KUIS)

Kursus sehari ini adalah anjuran Akademi Silat Cekak Hanafi dan berlangsung di Bangunan Akademi yang bertempat di Lorong Kiri 2, Kg. Dato' Keramat, Kuala Lumpur. 'Kembali'nya kami ke bangunan ini juga begitu mengimbau nostalgia kerana pada satu ketika bangunan ini telah menjadi saksi keunggulan PSSCUHM mengatur langkah menjadi antara persatuan silat terbaik di Malaysia. Namun setelah berlaku krisis pada 2006, bangunan yang dulunya dikenali dengan nama Rumah Persatuan diselubungi awan hitam dan tidak lagi ceria seperti sebelumnya. Bangunan ini juga telah menjadi saksi PSSCUHM dihalau keluar oleh bekas rakan-rakan seperjuangannya sendiri.

Kini kami telah kembali. Kami tidak akan menoleh ke belakang lagi. Silat Cekak tidak pernah tidak pernah kenal erti berundur. kami akan terus melangkah mendepani masa. Walau terpaksa menongkah arus dan ranjau berduri. Silat ini perlu dihidupkan semula setelah berada di alam kegelapan hampir 2 tahun lamanya. 2 tahun yang banyak mengajar erti kecewaan, kesabaran, lawan serta kawan di dalam perjuangan.

Air yang kini mungkin titisan satu hari ianya akan menjadi denai. Tanah yang kini mungkin gersang, kami akan suburkan menghijau. Kami ahli Akademi Silat Cekak Hanafi akan bergerak searah, senafas seudara menjulang kembali Seni Silat Cekak di mata dunia!

*Kursus tidak berakhir disini. Untuk penyempurnaan, saya akan dihantar untuk menjalani 'praktikal' di Pusat Latihan Kota Damansara pada awal Mac depan.....Alhmdulillah Imran masih bersemangat....;)
3 comments:

tapi rabiah dah lama 'retired'...sedihnya....=(


nape cik Rabiah retired..masih ada lg ms depan utk cik Rabiah..


imran,
aku busan laa
nak g training tapi tak tau kat ne
susah gak takde member ni
transport pon takde


::cik im::

My photo
::ialah anak kelahiran Sandakan,Sabah::menetap di Tangkak,Johor::Syariah (Fiqh dan Usul), Akademi Pengajian Islam,Universiti Malaya::

::cik im di sini::


ShoutMix chat widget

::sahabat cik im::

::saudara cik im::

::pilihan cik im::

::pelawat cik im::