::cik im::
http://aliimranzone.blogspot.com

SILAT CEKAK HANAFI: Bersilat Kerana Allah

Silat Cekak Hanafi adalah seni bela diri Melayu asli yang diajar untuk penuntut Melayu Islam menghayati mesej-mesej agama melalui silat.

Silat ini juga mengajar tidak ada suatu paksaan sejauh mana sesorang itu mampu berjuang di dalamnya. Sama seperti ajaran Islam. Tidak ada paksaan di dalam urusannya. Namun apa yang perlu diingatkan, siapa yang berusaha, dialah yang akan mendapat ganjaran setimpal dengan usaha yang disumbangkan, siapa yang makan madu, dialah yang akan merasa manisnya..

Bagi saya sebarang alasan boleh dicipta dan diberi. Namun jika kesungguhan dan keikhlasan dalam menuntut adalah sandaran, tentu sahaja ada jalan yang Allah akan tunjukkan..

Saya berpesan kepada diri dan rakan-rakan seperjuangan..KITA BERSILAT BUKAN KERANA SILAT, KITA BERSILAT KERANA AGAMA, KITA BERSILAT BUKAN KERANA SILAT, KITA BERSILAT KERANA ALLAH..

Bagi rakan-rakan yang tidak lagi berkesempatan untuk menyambung pembelajaran silat ini, jangan sia-siakan ilmu yang dicurahkan untuk terus membuat latihan agar silat itu dapat digunakan pada waktu yang memerlukan. Walaupun anda belajar belum kepada peringkat 'kesimpulan' silat ini, aplikasikanlah segala falsafah silat yang anda fahami dengan sebaiknya..

Bagi yang terus bersemangat menyambung pembelajaran, ikhlaskan diri setiap kali menghadiri kelas, BUKAN KERANA TERPAKSA, TETAPI KERANA ALLAH..insyaAllah SILAT CEKAK SANGATLAH MUDAH BAGI MEREKA YANG MENDAPAT HIDAYAH...

Kepada rakan-rakan yang rindukan masa lalu...

KITA TINGGALKAN MASA LALU ITU MENJADI SEJARAH, AYUH BERSAMA KITA CIPTA SEJARAH BARU UNTUK MENJADI KENANGAN SELAMANYA..HIDUP CEKAK HANAFI!




8 comments:

SALAM...
dh mula 'miss' pada silat...
hu~~~

mOga silat trus mju...mOga silat terus jaya....silat kerana ALLAH!!!


:) insyaAllah...klu 'miss' 2 dtg2la jenguk kwn2 kt kels bile2 free ye..


saya juga ..rindu...tapi apakan daya...isk isk...gombak kan jauh...kan kan..


entry ini terkena pada diriku...huhu


Assalamu'alaikum, salam persaudaraan cekak. Saya cuba mencari kepastian. Apa sebenarnya perbezaan antara cekak PSSCM dan cekak PSSCUHM ni? Saya dah lama tak mengikuti perkembangan cekak.


imran terangkanlah kat robaiza...


Perbezaan secara ringkas pada nama..kedua pada guru utama yang menjlnkn silat ini.. ketiga kpd dasar perjuangan..

Pengasas ialah orang yang sama iaitu almarhum Ustaz Hanafi hj. Ahmad..apabila ustaz meninggal dunia,sehingga hari ini, cekak dah terpecah kepada 3 golongan..

apa-apapun yang dipegang, selagi berpaksikan al-Quran dan al-Sunnah, teruskanlah berjuang..


4 golongan...

dari 4 hanya satu sahaja terpakai...bersanad yakni GU PSSCPUHM


::cik im::

My photo
::ialah anak kelahiran Sandakan,Sabah::menetap di Tangkak,Johor::Syariah (Fiqh dan Usul), Akademi Pengajian Islam,Universiti Malaya::

::cik im di sini::


ShoutMix chat widget

::sahabat cik im::

::saudara cik im::

::pilihan cik im::

::pelawat cik im::