::cik im::
http://aliimranzone.blogspot.com

ISU SEMASA: Perak oh Perak...

Rasanya tidak lengkap jika saya tidak memberikan sebarang komentar tentang isu semasa yang sedang hangat di dalam negara sekarang. Ini adalah kerana tulisan saya sebelum ini tentang isu semasa tergantung kepada keputusan Sultan Perak terhadap permintaan Menteri Besar, YAB Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin untuk membubarkan DUN Perak.

Perkembangan menunjukkan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah tidak memperkenankan permintaan itu dan telah meminta Menteri Besar dan barisan Exconya meletakkan jawatan. Sebenarnya perkara itu tidaklah menjadi kesalahan pihak Sultan tetapi yang menjadi pertikaian di kalangan rakyat ialah tentang bidang kuasa Sultan terhadap perlucutan dan perlantikan jawatan Menteri Besar itu. Adakah Baginda berhak menggantikan Menteri Besar dengan cara yang sebegitu rupa ataupun perlu melalui proses Undi Tidak Percaya di dalam sidang DUN dan sebagainya.

Mengikut bacaan Sultan Perak yang kebetulan seiring dengan hasrat kem BN untuk membentuk kerajaan baru, semestinya keputusan itu menggembirakan mereka. Namun apa yang saya lihat, keresahan rakyat juga didasari dengan sebab yang kukuh. Bagi rakyat Perak, khususnya penyokong Pakatan Rakyat, mereka berhak merasa sedih dengan apa yang terjadi (kelakuan 3 Adun PR yang melompat) tetapi lebih terhiris jika ianya dibuat tidak mengikut saluran undang-undang yang betul apatah lagi disertai perkenan Sultan Perak yang disayangi mereka selama 25 tahun pemerintahan Baginda. Bukan kalah menang yang menjadi persoalan. Persoalannya adakah peralihan ini mengikut undang-undang? Saya yakin keadaan akan kembali menjadi tenang jika persoalan undang-undang ini diselesaikan.

Pelbagai tafsiran telah dinyatakan oleh pengamal undang-undang mahupun mereka yang tidak berkeahlian. Saya merasakan mahkamah adalah institusi yang paling bertanggungjawab untuk menyelesaikan kemelut yang berlaku. Jika Sultan Perak di pihak yang benar, tunjukkan di mana hujahnya dan berikanlah kemenangan untuk memerintah secara sah kepada BN. Jika DS Nizar yang derhaka itu di pihak yang benar, kembalikan kuasa mentadbir kepada beliau (sekurang-kurangnya sehingga sidang DUN yang akan datang) atau Sultan perkenankanlah pembubaran DUN yang menjadi permintaan beliau dan majoriti rakyat negeri Perak. Kerana masing-masing ada bidang kuasa, jangan dilupa rakyat juga mempunyai bidang kuasa untuk menentukan pemerintah sebenar mereka melalui pilihanraya.

Berkenaan isu 'hukum' lompat parti, saya serahkan kepada pengusaha projek 16 Sep dan anda semua untuk menjawabnya. Tanpa menyebelahi mana-mana pihak, saya berpendirian double standard dalam hal ini. Bagi saya hijrah ke arah kebaikan itu suatu yang mulia, hijrah ke arah keburukan itu pula sesuatu yang zalim apatah lagi jika proses hijrah itu melibatkan rasuah dan penyelewengan.

Setakat ini coretan saya. sila rujuk websites berikut untuk mengetahui hukum melompat, penjelasan DS Nizar, DSAI, Tun Mahathir, Dr.Haron Din dan sebagainya.

http://anwaribrahimblog.com/
http://anwaribrahimblog.com/2009/02/08/perutusan-mb-perak-yab-dato-seri-ir-mohamad-nizar-jamaluddin/
http://www.zaharuddin.net/content/view/800/72/

http://saifulislam.com/?p=4633

http://drmaza.com/home/?p=550
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=19285&Itemid=1

http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/02/lompat-lagi.html


"Allahumma aarinal haqqan haqqa warzuqnattiba'ah, waarinal baatilan baatila warzuqnashtinabah"
1 comments:

sy setuju!!!


::cik im::

My photo
::ialah anak kelahiran Sandakan,Sabah::menetap di Tangkak,Johor::Syariah (Fiqh dan Usul), Akademi Pengajian Islam,Universiti Malaya::

::cik im di sini::


ShoutMix chat widget

::sahabat cik im::

::saudara cik im::

::pilihan cik im::

::pelawat cik im::