::cik im::
http://aliimranzone.blogspot.com

Mari Mengenal Tangkak

Nama Tangkak timbul daripada ‘tang merangkak'. Peristiwa itu berlaku ketika seorang peneroka, Long Mahmud bersama tujuh saudara yang dikatakan terpaksa merangkak naik ke tebing Sungai Tangkak menuju ke Bukit Tambak di kawasan Seri Makmur. Tebing-tebing sungai di kawasan Tangkak adalah lembut dan jerlus kerana paya ditumbuhi pokok-pokok resam, sendayan, pakis dan rembia. Kerana kebiasaan tabiat merangkak, penduduk setempat menyebut tang Merangkak bagi merujuk kawasan itu. Ungkapan ‘tang' memang biasa digunakan orang Melayu bagi merujuk suatu tempat.


Bandar Tangkak terletak bersempadan dengan Jasin, Melaka dan lebih kurang 45 minit dari bandar Melaka. Dari Kuala Lumpur, Tangkak hanya kira-kira 2 jam perjalanan melalui Lebuhraya Utara-Selatan. Bandar Tangkak hanya kira-kira 3 minit dari susur keluar tol. Pada masa kini, Tangkak dikenali dengan daerah Ledang walaupun dulunya Ledang adalah sebuah daerah yang berasingan. Penjenamaan semula ini diharap mampu menarik lebih banyak pelancong ke daerah yang terkenal dengan pelbagai lokasi menarik ini.


Tempat-Tempat Menarik

Gunung Ledang

Gunung Ledang yang sememangnya terkenal dengan kisah lagendanya terletak kira-kira 20km dari Pekan Sungai Mati. Kisah Puteri Gunung Ledang yang banyak mengungkap kisah-kisah misteri di Gunung yang tertinggi di Johor ini. Para pengunjung boleh menaiki pengangkutan awam ataupun menaiki kenderaan sendiri untuk ke Gunung Ledang. Air dari gunung ini boleh diminum tanpa masak terutamanya dibahagian tapak perkhemahan Gua Kambing dan Kolam Puteri. Pendaki yang memulakan pendakian dari Sagil tidak perlu risau tentang keperluan makan minum, peralatan khemah dan penginapan. Pihak Gunung Ledang Resort telah menyediakan pelbagai kemudahan atau beli sahaja di mana-mana kedai pekan Sagil.

Syurga Kain

Bandar tekstil cukup sinonim dengan Tangkak. Ia bukan sahaja menjadi tumpuan penduduk Johor malah turut berjaya menarik para pengunjung luar termasuk Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Melaka dan negeri-negeri lain. Lihat sahaja di sekitar Jalan utama Bandar ini, banyak kedai-kedai menjual kain dan tidak hairanlah jika ada juga yang menggelarnya 'Syurga Kain. Walaupun pelbagai pusat jualan kain mula dibuka di seluruh negara, rangkaian kedai kain di Tangkak mempunyai tarikan tersendiri kerana harganya yang sangat murah dan berpatutan.

Dataran Ledang

Dataran Ledang memainkan peranan hampir sama dengan Dataran Merdeka di Kuala Lumpur. Walaupun kapasiti penduduk amat berbeza, aktiviti yang dijalankan di Dataran Ledang begitu rancak sekali. Antara program yang pernah dijalankan di sini ialah Sambutan Kemerdekaan Peringkat Negeri Johor, Sambutan Hari Belia Peringkat Negeri Johor, Karnival Rakan Muda Rakan Wajadiri Peringkat Negeri Johor dan banyak lagi. Di sini juga terletaknya Dewan Jubli Emas Sulatn Ibrahim yang pernah menjadi lokasi pelbagai rancangn realiti dan pusat perhimpunan parti politik dan NGO.

0 comments:

::cik im::

My photo
::ialah anak kelahiran Sandakan,Sabah::menetap di Tangkak,Johor::Syariah (Fiqh dan Usul), Akademi Pengajian Islam,Universiti Malaya::

::cik im di sini::


ShoutMix chat widget

::sahabat cik im::

::saudara cik im::

::pilihan cik im::

::pelawat cik im::