::cik im::
http://aliimranzone.blogspot.com

Tabarruj dan Batas Menghindarinya


Islam merupakan agama yang sesuai dengan fitrah manusia. Fitrah seorang wanita adalah menjaga kecantikan. Namun, seorang wanita muslimah sepatutnya mempunyai world view yang berbeza dengan wanita kuffar di dalam soal kecantikan ini. Muslimah pandai menjaga diri, mempunyai rasa ‘malu’ dan nilai kehormatan yang tinggi. Berbeza dengan wanita kuffar yang suka berhias secara berlebihan untuk memaparkan perhiasan yang ada pada dirinya agar lelaki tertarik padanya.


Di dalam Islam, isitlah yang digunakan untuk memaparkan sifat berhias secara berlebihan ini dipanggil ’Tabarruj’. Tabarruj bermaksud sengaja membuka atau menampakkan sesuatu yang sepatutnya disembunyikan untuk dilihat oleh mereka yantg tidak sepatutnya. Sesuatu yang sepatutnya disembunyikan merujuk kepada anggota badan (aurat), pergerakan anggota, cara berinteraksi dan berjalan, ataupun perhiasan berunsurkan benda seperti emas, perak dan lain-lain.


Larangan terhadap tabarruj adalah berdasarkan ayat suci al-Quran yang bermaksud:


”Dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu”


(Surah al-Ahzab: 33)


Pada masa kini majoriti muslimah bukan saja melupakan batas tabarruj, bahkan kewajipan menutup aurat juga masih ditahap yang mendukacitakan. Namun, penulis ingin menukilkan saranan Syeikh Yusuf al-Qaradhawi serta justifikasi penulis tentang beberapa perkara yang boleh mengeluarkan muslimah dari batas tabarruj di atas, antara saranan beliau ialah:


1. Ghad al-Basor yang bermaksud menjaga atau menundukkan pandangan.


Perhiasan muslimah yang paling berharga ialah ’malu’ dan bentuk malu yang terpenting ialah menjaga pandangan seperti firman Allah SWT:


” katakanlah kepada wanita-wanita mukmin hendaklah mereka menundukkan (menjaga) pandangan mereka”


Menundukkan pandangan bukan bermakna berjalan atau melakukan sesuatu perkara sambil tunduk, tetapi lebih kepada menjaga pandangan mata, pergerakan badan dan sebagainya agar ianya tidak mengundang sesuatu yabg tidak sepatutnya terhadap mereka.


2. Menjauhi Pergaulan Bebas.


Pergaulan bebas seakan-akan sudah sebati di dalam masyarakat. Bersentuhan antara yang bukan mahram juga sebahagian daripada pergaulan bebas. Walhal Rasulullah SAW pernah bersabda seperti maksud berikut:


Sesunggunya kepala kamu ditusuk dengan jarum besi itu lebih baik daripada dia menyentuh seorang perempuan yang tidak halal baginya”


(Hadis riwayat Thabrani, Baihagi)


3. Pakaian Selaras dengan Tata Cara Islam.


Pakaian yang mengikut tata cara Islam ialah seperti berikut:


a. Menutup keseluruhan anggota badan, kecuali anggota yang zahir daripadanya. (mengikut pendapat rajih maksud illa ma zahara minha itu merujuk kepada muka dan tapak tangan.


b. Tidak nipis dan tidak membentuk tubuh badan.


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:


”Sesungguhnya yang termasuk di dalam golongan ahli neraka itu adalah perempuan yang (zahirnya) berpakaian, tetapi (hakikatnya) bertelanjang yang suka kepada maksiat serta menarik perhatian orang lain untuk melakukan maksiat bersama mereka, mereka ini tidak akan masuk syurga bahkan tidak akan dapat mencium baunya”


(Hadis Riwayat Muslim)


Persoalan ini pada firasat penulis amat difahami oleh muslimah kini, namun aplikasinya agak berat bagi mereka. Mereka cenderung untuk bertudung secara ringkas (tundung 3 segi sambil mengangkat hujung tudung ke atas, menampakkan bahagian dada), berseluar jeans dan sebagainya yang menampakkan bentuk kaki, menyinsing lengan, T-shirt ketat yang berlengan pendek dan bermacam-macam lagi pakaian ’urf fasid’ yang seharusnya disedari akan mendekatkan diri mereka ke arah kebinasaan seperti mafhum hadis di atas.


c. Tidak memakai pakaian menyerupai lelaki.


Maksudnya ialah muslimah dilarang memakai pakaian khusus untuk lelaki kerana terdapat hadis Rasulullah SAW pernah melaknat perempuan yang menyerupai lelaki dan lelaki yang menyerupai perempuan. Begitu juga Rasulullah pernah melarang perempuan memakai pakaian lelaki dan lelaki memakai pakaian perempuan.


d. Bukan pakaian khusus yang dipakai oleh orang-orang kafir.


Contohnya ialah seperti memakai topi Santa Claus yang merupakan syiar Kristian. Sabda Rasulullah yang bermaksud:


” barang siapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia adalah sebahagian daripada mereka”


( Hadis Riwayat Thabrani)


e. Bersahaja dalam tutur kata dan perbuatan, menjauhi alunan suara dan gerakan yang dibuat- buat agar menarik perhatian bukan muhrim.


f. Tidak memakai bau-bauan atau bunyi-bunyian yang boleh menarik perhatian lelaki terhadapnya.

Firman Allah SWT:


” Janganlah perempuan memukulkan kakinya di tanah supaya diketahui apa yang mereka sembunyikan daripada perhiasan mereka”

(Surah al-Nur: 31)


Sabda Rasulullah SAW:


” Perempuan apabila memakai wangi-wangian, kemudian berjalan melalui majlis (lelaki), maka dia begini-iaitu perempaun lacur”


(Hadis Riwayat Abu Daud, Tirmizi)







5 comments:

Bimbing la aku..utk menjadi permaisuri mu selamanya...


anxious to know who's the above.a little that you know may benefit others.keep up with the good effort


salam..nnt msti adek@cik im knlkan dia kt mkcik..sy pun curious gak...sm2 tggu n lihat..:)smoga adek trus dpt m'beri manfaat kpd smua...:)


hehe..nk tnggu ape ni..


mak adek tggu menantu..k.n tggu adik ipar..:)


::cik im::

My photo
::ialah anak kelahiran Sandakan,Sabah::menetap di Tangkak,Johor::Syariah (Fiqh dan Usul), Akademi Pengajian Islam,Universiti Malaya::

::cik im di sini::


ShoutMix chat widget

::sahabat cik im::

::saudara cik im::

::pilihan cik im::

::pelawat cik im::