::cik im::
http://aliimranzone.blogspot.com

Minggu Pertama : Menguji Daya Tahan


Cabaran sebagai pelajar peringkat Sarjana sedikit sebanyak dapat dirasai bahangnya. Minggu pertama mengajar saya erti kepentingan persiapan mental sebelum menghadiri sesuatu kelas. Apa yang dimaksudkan pesiapan mental di sini ialah persiapan intelektual, pemikiran, asas yang kukuh dalam topik yang akan dibincangkan oleh pensyarah sebelum kuliah bermula.

Jika tidak, kita akan berasa sangat kerdil bersama-sama dengan pelajar lain yang rata-ratanya mempunyai ilmu yang tinggi berdasarkan latar belakang akademik, profesion serta pengalaman mereka. Mulut akan terkunci rapat, nak berkata sesuatu pun berfikir banyak kali, takut apa yang diperkatakan nanti merendahkan nilai pandangan orang lain terhadap diri. Maklumlah, rakan sekelas ada yang bergelar Ketua Penolong Mufti, Pensyarah, Peguam, Konsultan, Ketua Jabatan, Pegawai Tinggi, Ustaz dan sebagainya yang membuatkan diri berasa 'gerun!'

Namun, inilah cabaran yang harus ditempuhi. Kebanyakan pelajar lain adalah lulusan Timur Tengah termasuk Mesir, Jordan, Syiria disamping pelajar-pelajar Indonesia dan Singapura. Temtu sahaja pengetahuan di dalam bidang agama lebih-lebih lagi bahasa Arab sangat tinggi. Saya dan beberapa rakan-rakan UM lain pada awalnya berasa agak 'rendah diri', namun selepas melihat idea dan hujah yang diguna pakai oleh pelajar-pelajar lain di dalam membicarakan sesuatu isu, kami mulai yakin bahawasanya pengajian peringkat Sarjana Muda di Universiti Malaya yang kami lalui dulu ada kelebihannya tersendiri.

Berlalulah sudah seminggu tempoh pengenalan kursus. Minggu-minggu mendatang pasti lebih mencabar. Doakan semoga diri terus diberikan kesabaran, kekuatan dan petunjuk di dalam perjalanan menuntut ilmu Allah ini.
3 comments:

gud luck!!harapan keluarga untuk anda..org akan dipandang tinggi kerana ilmunya..:)skema lak..huhu


syukran hitor..yang penting adalah keberkatan ilmu..:)


bagus lah la...bangga adikmu=)


::cik im::

My photo
::ialah anak kelahiran Sandakan,Sabah::menetap di Tangkak,Johor::Syariah (Fiqh dan Usul), Akademi Pengajian Islam,Universiti Malaya::

::cik im di sini::


ShoutMix chat widget

::sahabat cik im::

::saudara cik im::

::pilihan cik im::

::pelawat cik im::