Tidur juga menjadi sebahagian daripada aktiviti harian Rasulullah s.a.w. sebagai manusia biasa. Walaubagaimanapun, tidur Rasululullah s.a.w mempunyai cara dan tujuannya yang tersendiri. Ini kerana tidur Rasulullah s.a.w merupakan cara tidur yang terbaik dari segi kesihatan. Begitu juga, setiap waktu atau masa tidur baginda turut bermakna dari sudut kesihatan. Bahkan ilmu perubatan Baginda s.a.w. telah muncul lebih dahulu sebelum lahirnya ilmu kedoktoran yang berkembang seperti sekarang. Al-Imam Ibn al-Qayyim berkata, “Barangsiapa yang memerhatikan tidur dan bangun Baginda s.a.w., nescaya mereka akan mengetahui bahawa tidur Baginda tersebut tidur yang paling profesional dan paling bermanfaat untuk badan, organ, dan kekuatan.
Rasulullah juga mengakui bahawa tidur amat penting kepada manusia biasa. Ini kerana tidur merupakan salah satu sifat tabii semula jadi manusia. Ianya diperkukuhkan lagi di dalam hadith Nabi s.a.w di bawah yang berbunyi :
Maksudnya :
Anas bin Malik r.a berkata : Terdapat tiga orang lelaki telah datang mengunjungi rumah-rumah Nabi bertujuan bertanya tentang ibadah-ibadah Baginda. Apabila mereka diberitahu (tantang ibadah Nabi), Mereka mengira ibadah Nabi itu masih sedikit (mereka memandang sedikit apa yang dilakukan oleh Nabi) dan berkata : Apalah kita ini jika dibandingkan dengan Baginda, sedangkan Baginda diampuni oleh Allah segala dosa-dosanya baik yang telah lalu mahupun yang akan datang (maksum). Lantaran itu salah seorang daripada mereka berkata : Saya akan beribadah dan sembahyang sepanjang malam, seorang lagi yang lain berkata : Saya akan berpuasa sepanjang tahun, dan tidak berbuka, manakala yang ketiga pula berkata : Saya akan menjauhi wanita-wanita dan tidak akan berkahwin selama-lamanya. Tidak berapa lama selepas itu tiba-tiba Baginda muncul lalu bersabda : Kamu semuakah yang berkata begitu dan begini tadi? Sesungguhnya akulah dari kalangan kamu yang lebih takutkan Allah dan lebih bertaqwa kepadanya, Namun aku berpuasa dan aku berbuka. Aku sembahyang dan aku juga tidur, aku juga berkahwin dan mendekati isteri-isteriku. Barang sesiapa tidak mahu mengikut sunnahku, ia bukan dari kalanganku.
Hadith di atas bukanlah dalil yang mengharamkan keghairahan seseorang untuk melakukan ibadat kepada Allah. Serta tidak menjadi halangan seseorang itu hendak berlebih-lebihan dalam melakukan ibadat kepada Allah dengan tujuan untuk mendapat keredaan daripada Allah. Sebaliknya, hadith di atas melarang seseorang untuk melakukan ibadat yang terkeluar dari fitrah manusia, dengan menzalimi kehendak diri sendiri sebagai seorang manusia biasa. Sebagai contoh, Nabi telah melarang tiga pemuda tersebut yang mahu menghabiskan masa untuk beribadat kepada Allah, sehingga ada yang akan beribadah dan sembahyang sepanjang malam (tanpa tidur), akan berpuasa sepanjang tahun serta tidak berbuka, dan akan menjauhi wanita-wanita dan tidak akan berkahwin selama-lamanya.
Sebenarnya tidur juga boleh dijadikan satu amalan beribadat kepada Allah s.w.t. bersesuaian dengan nasihat Nabi s.a.w kepada Fatimah. Satu peristiwa anak Rasulullah s.a.w. iaitu Fatimah pernah menemui ayahandanya untuk meminta tawanan perang sebagai pembantu rumah kerana penat melakukan tugasan rumah tangga, tetapi tidak dipenuhi Baginda s.a.w. Sebaliknya, Baginda s.a.w. mengajarkan Fatimah cara yang lebih baik daripada itu, iaitu mengamalkan zikir pada waktu hendak tidur dengan membaca pujian kepada Allah (Subhanallah sebanyak 33 kali) dengan diikuti Alhamdulillah dan Allahuakbar.
Seseorang juga boleh mengamalkan zikir tersebut sambil memohon kebaikan serta kesejahteraan daripada Allah s.w.t., atau dengan cara lain ialah membaca surah yang digalakkan seperti al-Fatihah, ayat Kursi, tiga ‘Qul’ dan doa sebelum tidur bagi mengelak gangguan.
Ciri-Ciri Tidur Nabi s.a.w. dan Perkaitannya Dengan Sains
Posisi tidur Nabi s.a.w adalah dalam keadaan mengiring ke sebelah kanan. Kemudian baginda s.a.w. akan berpaling tertumpu sedikit pada sisi kiri, supaya dengan posisi tersebut proses pencernaan akan lebih cepat berlaku disebabkan oleh kecondongan lambung badan di atas hati. Kemudian baginda akan kembali tidur tertumpu pada sisi kanan seperti mula-mula tadi, agar makanan dapat segera larut dari lambung tersebut, jadi posisi permulaan dan posisi terakhir tidur bertumpu pada sisi kanan. Selain bermanfaat bagi pencernaan, terdapat juga tiga manfaat lain yang dapat diambil dari posisi tidur mengiring ke sebelah kanan, iaitu :
Tidur dalam keadaan mengiring dapat membantu perlancaran perjalanan nafas ketika tidur, ini kerana ianya dapat mencegah lidah jatuh ke belakang yang dapat menyumbat perjalanan nafas. Sebaliknya, jika tidur dalam keadaan posisi terlentang, ianya akan mengakibatkan relaksasi lidah ketika tidur dan akan mengakibatkan perjalanan nafas terhalang, serta akan menonjolkan suara ke luar yang dinamakan berdengkur.
Orang yang berdengkur akan mengakibatkan tubuh badan kekurangan oksigen. Malah kadang-kadang nafas boleh terhenti untuk beberapa detik yang akan mengakibatkan orang yang tidur dengan posisi tersebut terbangun dari tidur. Orang tersebut biasanya akan selalu terjaga dari tidur kerana kekurangnya oksigen sampai ke otak, dan tentunya ianya akan mengganggu proses tidur seseorang.
Seterusnya, tidur secara mengiring ke sebelah kanan akan membuat jantung kita tidak menimpa ke atas organ lain, ini kerana posisi jantung berada lebih ke sebelah kiri dada. Sebaliknya jika tidur yang tertumpu pada sisi kiri akan menyebabkan curahan jantung yang berlebihan kerana darah yang masuk ke atrium lebih banyak. Ini kerana, paru-paru kanan berada di atas sedangkan paru-paru kanan mampu menerima kemasukan darah yang lebih banyak dari paru-paru kiri.
Bagi sudut kesihatan pula, paru-paru kiri lebih kecil dibandingkan dengan paru-paru kanan. Jika tidur mengiring ke sebelah kanan, jantung akan jatuh ke sebelah kanan, cara ini tidak akan mendatangkan masalah kerana paru-paru kanan lebih besar. Lain halnya pula kalau tidur yang tertumpu kepada sebelah kiri, jantung akan menekan paru kiri yang berukuran kecil, secara tidak lansung ianya akan mendatangkan masalah dari segi kesihatan.
Selain posisi tidur yang mengiring ke kanan, Baginda s.a.w juga meluruskan punggungnya pada saat tidur, manfaatnya adalah supaya organ-organ dalam badan tidak tegang dan tertekan, serta posisi tersebut juga melancarkan peredaran darah.
Selain itu, Baginda s.a.w juga akan membengkok sedikit kaki ketika tidur.
Keadaan tersebut seperti yang dilakukan oleh doktor sekarang, dimana ianya akan meminta pesakitnya membengkokan kaki semasa doktor tersebut mahu memeriksa perut pesakit. Fungsi tersebut adalah untuk mengendurkan otot-otot perut sehingga lebih mudah untuk diperiksa. Oleh itu dengan membengkok kaki sedikit pada saat tidur ianya akan menolong organ-organ dan otot-otot perut untuk berehat lebih sempurna, sehingga tidur kita akan lebih nyaman dan selesa.
Selain dari keadaan seperti di atas, Baginda Rasulullah s.a.w juga menggunakan telapak tangan sebagai bantal. Kita tentu sering mendengar bahawa posisi leher sangat mempengaruhi kualiti tidur. Kerana leher yang tidak lurus pada saat tidur akan menyebabkan sakit leher pada ketika bangun. Dan biasanya kesakitan tersebut berlarutan beberapa lama sehingga mengganggu aktiviti seharian. Oleh itu kita dapat lihat Maha Suci Allah yang menciptakan tangan sedemikian rupa sehingga apabila kita melihat orang yang tidur dengan telapak tangan, maka tercipta satu garis lurus antara kepala, leher dan juga punggung.
Saturday, October 10, 2009
tido peluk bntl busuk xpe kn?hehe
Post a Comment