::cik im::
http://aliimranzone.blogspot.com

Antara Sukan dan Hukum


Sesungguhnya Islam adalah agama yantg bersesuaian dengan fitrah bukan nafsu manusia. Di dalam aspek riadah atau sukan, Islam sama sekali tidak melarang malah menggalakkannya. "(al-aql salim fi al-jism salim) akal yang cergas terletak kepada tubuh badan yang sihat"

Namun, sebagai hamba yang mengaku beriman kepada-NYA, kita semestinya tidak dapat lari daripada (hududullah) iaitu batas-batas yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Bersukan di dalam Islam tidak sampai menggadaikan prinsip-prinsip asas seperti menutup aurat, persentuhan lelaki dan wanita bukan muhrim dan sebagainya. Riadhah dan hukum tidak boleh dipisahkan sama sekali.


Firman ALLAH SWT:


“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yg beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar);...................”

(Surah AL-AHZAB: 59)


Sabda Rasulullah SAW:


”Sesungguhnya yang termasuk di dalam golongan ahli neraka itu adalah perempuan yang (zahirnya) berpakaian, tetapi (hakikatnya) bertelanjang yang suka kepada maksiat serta menarik perhatian orang lain untuk melakukan maksiat bersama mereka, mereka ini tidak akan masuk syurga bahkan tidak akan dapat mencium baunya”

(Hadis Riwayat Muslim)





0 comments:

::cik im::

My photo
::ialah anak kelahiran Sandakan,Sabah::menetap di Tangkak,Johor::Syariah (Fiqh dan Usul), Akademi Pengajian Islam,Universiti Malaya::

::cik im di sini::


ShoutMix chat widget

::sahabat cik im::

::saudara cik im::

::pilihan cik im::

::pelawat cik im::